STATUT
OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ
w ZALIPIU
R o z d z i a ł I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
-
1
-
Stowarzyszenie nosi nazwę Ochotnicza Straż Pożarna w Zalipiu zwane dalej OSP.
-
Stowarzyszenie OSP działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2020 r. 2261 tekst jednolity ze zm.) oraz ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2022 r. 2057 tekst jednolity ze zm.), a także niniejszego statutu.
-
Stowarzyszenie OSP posiada osobowość prawną.
-
Siedzibą OSP jest Strażnica OSP, 33-263 Zalipie, Zalipie 4A
-
2
-
Terenem działania OSP jest województwo małopolskie oraz w rejonie pomocy wzajemnej.
-
Stowarzyszenie OSP jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych
Rzeczypospolitej Polskiej.
Ochotnicza straż pożarna może posiadać sztandar oraz używać pieczęci, godła i flagi organizacyjnej.
-
4
Działalność OSP opiera się na pracy społecznej jej członków. Do prowadzenia swoich spraw OSP może zatrudniać pracowników.
R o z d z i a ł II
CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 5
Celem stowarzyszenia jest:
-
prowadzenie działalności na rzecz ochrony życia, zdrowia i mienia przed pożarami, klęskami żywiołowymi i zagrożeniami ekologicznymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami,
-
udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń,
-
informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,
-
rozwijanie kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej,
-
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu,
-
działania na rzecz ochrony środowiska,
-
wychowywanie dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem wychowania dla bezpieczeństwa,
-
upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz bezpieczeństwa,
-
działanie na rzecz integracji oraz współpracy między społeczeństwami,
-
inicjowanie i promowanie dialogu społecznego oraz społeczności obywatelskiej,
-
niesienie pomocy humanitarnej ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych i innych zdarzeń losowych.
-
6
Zadania i cele wymienione w § 5 ochotnicza straż pożarna realizuje przez:
-
organizowanie zespołów do ustalania stanu ochrony przeciwpożarowej oraz przygotowywania informacji o powyższym,
-
przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej,
-
pozyskiwanie i gromadzenie środków finansowych, w tym pochodzących z Unii Europejskiej i innych funduszy,
-
organizowanie, spośród swoich członków, pododdziałów pożarniczych,
5) prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP,
-
organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych,
-
organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej,
-
organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną,
-
organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży,
-
mobilizowanie społeczności do udziału w realizacji zadań ochrony przeciwpożarowej,
-
prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz promocyjnej wśród społeczności lokalnej w sprawach dotyczących celów OSP,
-
prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego statutu.
§ 7
-
Działalność określona w § 5 i § 6 jest wyłączną działalnością statutową Związku i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.
-
Walne zebranie członków określa przedmiot działalności nieodpłatnej i odpłatnej.
-
Przedmiotem działalności nieodpłatnej, o której mowa w ust. 1 jest w szczególności:
-
udział w akcjach ratowniczych,
-
niesienie pomocy humanitarnej ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych i innych zdarzeń losowych.
-
Przedmiotem działalności odpłatnej, o której mowa w ust. 1 jest:
-
organizowanie wystaw i imprez kulturalnych, rozrywkowych i sportowych,
-
organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży.
-
Przedmiot statutowej działalności odpłatnej nie może pokrywać się z przedmiotem działalności gospodarczej OSP.
R o z d z i a ł III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 8
Członkowie OSP dzielą się na:
-
członków zwyczajnych, w tym członków młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych,
-
członków wspierających,
-
członków honorowych.
Członkami zwyczajnymi OSP mogą być:
-
pełnoletni obywatele polscy i cudzoziemcy mający stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie pozbawieni praw publicznych,
-
małoletni w wieku od 16 do 18 lat oraz za zgodą przedstawicieli ustawowych małoletni poniżej 16 lat, jeżeli deklarują i dają rękojmię czynnego uczestnictwa w realizacji celów OSP.
-
10
Członek zwyczajny aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowień statutu, opłaca składkę członkowską i składa przyrzeczenie następującej treści: „W pełni świadomy obowiązków strażaka – ochotnika uroczyście przyrzekam czynnie uczestniczyć w ochronie przeciwpożarowej majątku narodowego, być zdyscyplinowanym członkiem ochotniczej straży pożarnej, dbałym o jej godność, ofiarnym i mężnym w ratowaniu życia ludzkiego i mienia”.
-
11
-
Członkiem młodzieżowej drużyny pożarniczej może zostać osoba, która skończyła 7 lat, uzyskała zgodę opiekunów ustawowych, jeśli ma mniej niż 16 lat, i złożyła przyrzeczenie.
-
Członkom młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku od 16 do 18 lat przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze.
-
Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych nie biorą udziału w akcjach ratowniczych prowadzonych przez OSP.
-
12
Członkowie zwyczajni mają prawo:
-
wybierać i być wybieranymi do władz OSP z wyjątkiem małoletnich poniżej 16 lat,
-
uczestniczyć w walnym zebraniu z prawem głosu,
-
wysuwać postulaty i wnioski wobec władz OSP,
-
korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP,
-
używać munduru, dystynkcji i odznak.
-
13
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
-
aktywne uczestniczenie w działalności OSP,
-
przestrzeganie postanowień niniejszego statutu jak też regulaminu i uchwał władz OSP,
-
podnoszenie poziomu wiedzy pożarniczej poprzez udział w szkoleniu fachowym,
-
dbanie o mienie OSP,
-
regularne opłacanie składek członkowskich.
-
14
Spośród pełnoletnich członków zwyczajnych tworzy się jednostkę operacyjno-techniczną.
§ 15
Członkostwo ustaje na skutek:
-
skreślenia z listy lub wykluczenia członka zwyczajnego,
-
skreślenia z listy członków zwyczajnych dokonuje zarząd OSP w następujących przypadkach:
-
rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie,
-
nie usprawiedliwionego zalegania przez członka z opłatą składek za okres przekraczający 12 miesięcy, mimo pisemnego upomnienia,
-
śmierci członka.
-
-
wykluczenia członka zwyczajnego dokonuje zarząd OSP w następujących wypadkach:
-
prowadzenia działalności rażąco sprzecznej z niniejszym statutem,
-
popełnienia czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka OSP lub godzi w dobre imię OSP.
-
-
przed podjęciem uchwały w sprawach określonych w pkt. 2 lit. b i pkt. 3 zarząd umożliwia członkowi OSP złożenie wyjaśnienia na piśmie lub osobiście na posiedzeniu zarządu.
-
od uchwały zarządu w sprawie, o której mowa w pkt. 2 lit. b i pkt. 3, członek OSP może odwołać się w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wykluczeniu do walnego zebrania, którego uchwała jest ostateczna.
-
do czasu rozpatrzenia odwołania członek zwyczajny nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych niniejszym statutem.
-
skreślenie z listy członków zobowiązuje do zwrotu umundurowania i innych przedmiotów należących do OSP.
-
16
-
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania i siedzibę w kraju lub za granicą, która zadeklaruje wspomaganie działalności OSP finansowo lub w innej formie i za swą zgodą zostanie przyjęta przez zarząd OSP.
-
Członek wspierający opłaca składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości.
-
17
-
-
Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna , bez względu na miejsce zamieszkania, szczególnie zasłużona dla ochrony przeciwpożarowej. Godność członka honorowego nadaje walne zebranie OSP.
-
Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich.
-
Członek wspierający i członek honorowy mają prawo uczestniczenia w pracach i imprezach organizowanych przez OSP, a z głosem doradczym także w walnym zebraniu.
R o z d z i a ł IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA OSP
A. POSTANOWIENIA OGÓLNE
-
18
Władzami OSP są:
-
walne zebranie członków,
-
zarząd,
-
komisja rewizyjna.
-
19
-
Uchwały władz OSP zapadają zwykłą większością głosów oddanych, chyba że przepisy niniejszego statutu stanowią inaczej.
-
Uchwały dotyczące zmian we władzach OSP, wystąpienia ze Związku OSP RP oraz w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości powinny być podjęte w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
-
20
-
Wybory władz OSP odbywają się w głosowaniu tajnym lub jawnym.
-
Kadencja władz OSP trwa 5 lat i kończy się z chwilą powołania nowych władz.
-
Nie można łączyć funkcji członka zarządu i komisji rewizyjnej.
-
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
-
21
-
Walne zebranie członków jest najwyższą władzą OSP.
-
Do kompetencji walnego zebrania członków, oprócz innych spraw wymienionych w niniejszym statucie, należy:
-
wysłuchanie i zatwierdzenie sprawozdań Zarządu z działalności OSP,
-
wysłuchanie sprawozdania komisji rewizyjnej z działalności OSP,
-
udzielenia absolutorium zarządowi OSP,
-
uchwalenie programu działania i budżetu OSP,
-
wybór, spośród siebie zarządu w liczbie od 5 do 9 osób, z zachowaniem większości osób pełnoletnich,
-
wybór spośród siebie komisji rewizyjnej, w liczbie od 3 do 5 osób,
-
uchwalenie statutu OSP lub jego zmianę,
-
ustalanie wysokości składki członkowskiej,
-
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych przekraczających zwykły zarząd, w szczególności nabycia i zbycia nieruchomości oraz ich obciążenia,
-
rozpatrywanie odwołań od decyzji zarządu oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP,
-
wybieranie spośród siebie delegatów w skład władz Związku OSP RP,
-
podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku OSP RP,
-
nadawanie członkostwa honorowego OSP,
-
podjęcie uchwały o rozwiązaniu OSP.
-
-
Walne zebranie członków OSP może być zwyczajne, sprawozdawcze oraz nadzwyczajne.
2. Zwyczajne walne zebranie członków OSP jest zwoływane raz na 5 lat, a sprawozdawcze raz na rok.
-
Zwyczajne walne zebranie członków i walne zebranie sprawozdawcze zwoływane jest przez zarząd, który zawiadamia członków o terminie, miejscu i porządku obrad, co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
-
23
-
Nadzwyczajne walne zebranie członków OSP zwoływane jest przez zarząd OSP:
-
z własnej inicjatywy,
-
na żądanie komisji rewizyjnej OSP,
-
na żądanie ½ liczby członków OSP.
-
-
Nadzwyczajne walne zebranie członków OSP powinno się odbyć w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc od podjęcia inicjatywy lub zgłoszenia żądania.
-
Porządek nadzwyczajnego walnego zebrania, spośród spraw określonych w § 20 ust. 2 ustala władza lub osoby uprawnione do żądania zwołania takiego zebrania.
-
Nadzwyczajne walne zebranie OSP może odwołać członka zarządu lub komisji rewizyjnej przed upływem terminu kadencji władz OSP i powołać w to miejsce innego członka zarządu lub komisji rewizyjnej na czas do odbycia zwyczajnego walnego zebrania.
-
24
-
Przebieg walnego zebrania OSP oraz podjęte na nim uchwały wpisuje się do księgi protokołów.
-
ZARZĄD
-
25
-
-
Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, naczelnika, dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika, a także może wybrać gospodarza, kronikarza i zastępcę naczelnika straży. Naczelnik sprawuje funkcję wiceprezesa. Zastępcę naczelnika może sprawować gospodarz.
-
Zarząd może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu.
§ 26
Do zadań zarządu należy:
-
reprezentowanie interesów OSP,
-
realizowanie uchwał i wytycznych walnego zebrania,
-
zwoływanie walnego zebrania,
-
niezwłoczne zawiadomienie sądu rejestrowego o zmianie statutu oraz zmianach w składzie zarządu i komisji rewizyjnej,
-
udzielanie niezbędnych wyjaśnień organowi nadzorującemu,
-
opracowanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP oraz składanie opracowań z ich wykonania walnemu zebraniu,
-
zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych i innych zobowiązań majątkowych w zakresie zwykłego zarządu,
-
przyjmowanie i skreślanie z listy członków OSP,
-
przyznawanie wyróżniającym się członkom dyplomów i nagród oraz występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak,
-
tworzenie jednostek operacyjno-technicznych,
-
organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn OSP, zespołów kulturalno-oświatowych i sportowych,
-
dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP powierzonych im zadań,
-
rozstrzyganie sporów między członkami, wynikających z ich przynależności do OSP,
-
wykonywanie innych zadań wynikających z postanowień statutu.
§ 27
Prezes zarządu reprezentuje OSP na zewnątrz i kieruje pracami zarządu.
§ 28
Posiedzenia zarządu odbywają się według potrzeb, co najmniej jednak raz w kwartale i są zwoływane przez prezesa. Na posiedzenia zarządu należy zapraszać przewodniczącego komisji rewizyjnej OSP.
§ 29
Do składania oświadczeń woli w imieniu OSP uprawnionych jest dwóch członków zarządu działających łącznie, w tym prezes lub wiceprezes.
§ 30
Naczelnik kieruje jednostką operacyjno-techniczną jednoosobowo w formie rozkazów i poleceń.
Do naczelnika należy:
-
wnioskowanie do zarządu OSP o wyznaczenie członków OSP do wykonania zadań operacyjno-technicznych,
-
organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP, drużyn młodzieżowych i kobiecych OSP,
-
czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP,
-
kierowanie przeciwpożarową działalnością zapobiegawczą,
-
kierowanie OSP w przeprowadzanych akcjach ratowniczo-gaśniczych,
-
dysponowanie sprzętem i urządzeniami pożarniczymi OSP oraz nadzorowanie ich prawidłowej eksploatacji i konserwacji,
-
opracowywanie opinii i wniosków w sprawie stanu ochrony ppoż. miejscowości oraz wyposażenia OSP w sprzęt techniczny i inne środki.
§ 31
Za wzorowe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące wyróżnienia:
-
pochwałę ustną,
-
pochwałę w rozkazie naczelnika ,
-
wystąpienie do zarządu OSP o przyznanie nagrody,
-
sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki.
§ 32
Za niewłaściwe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące środki dyscyplinarne:
-
upomnienie ustne,
-
nagana w rozkazie naczelnika ,
-
KOMISJA REWIZYJNA
-
33
-
Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy:
-
przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej OSP, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich,
-
-
składanie na walnym zebraniu sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną działalności OSP,
-
przedstawianie zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego działalności,
-
wnioskowanie o udzielenie zarządowi absolutorium.
-
Komisja rewizyjna OSP może dokooptować do swojego składu nowych członków, na miejsce ustępujących, w liczbie nie przekraczającej 1/3 jej składu.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą:
-
być członkami zarządu, małżonkami członków tego Zarządu ani pozostawać z członkami tego zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
-
być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
-
otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości wyższej niż określone w art. 8 pkt. 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. (Dz.U. 2019r. 2136 ze zm.)
§ 34
Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
§ 35
Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym.
R o z d z i a ł V
MAJATEK, FUNDUSZE i DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA OSP
-
36
-
Majątek i fundusze OSP powstają z:
-
składek członkowskich,
-
dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
-
dochodów z majątku i imprez,
-
ofiarności publicznej,
-
wpływów z działalności gospodarczej.
-
-
OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach i wyłącznie w rozmiarze służącym realizacji celów statutowych OSP.
-
Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą w całości realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczane do podziału między członków OSP.
§ 37
Zabrania się:
-
udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem OSP w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osobom, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanym dalej „osobami bliskimi”,
-
przekazywania majątku OSP na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następować by miało bezpłatnie lub na warunkach preferencyjnych,
-
wykorzystywania majątku OSP na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,
-
zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie OSP, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
R o z d z i a ł V I
ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE OSP
§ 38
Zmianę statutu i rozwiązanie OSP uchwala walne zebranie członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby członków.
-
39
-
Wnioski o zmianę statutu i rozwiązanie OSP może składać zarząd OSP z własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie co najmniej ½ ogólnej liczby członków.
-
Zawiadomienie członków OSP o terminie walnego zebrania, na którym ma być rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP, powinno być doręczone wraz z porządkiem obrad co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.
-
40
-
W razie rozwiązania OSP walne zebranie wyznacza komisję likwidacyjną w składzie 3 osób. W przypadku niemożności zwołania walnego zebrania, uchwałę o rozwiązaniu OSP podejmuje sąd rejestrowy, wyznaczając likwidatora.
-
Pozostały po rozwiązaniu majątek, stanowiący własność OSP oraz sprzęt i urządzenia przeciwpożarowe będące własnością komunalną przechodzą do dyspozycji samorządu terytorialnego.